Friday, December 31, 2010

2011 menjelang



happy new year...
beberapa jam dr sekarang... kita akan menyambut 2011.... semoga segalanya berada dalam kerahmatan ....






Wednesday, December 01, 2010

Kelahiran sesebuah nama dan jenama tidak kira sama ada restoran ataupun produk pasti menyimpan seribu rahsia di sebaliknya. Berdasarkan sesetengah kepercayaan, nama yang elok pasti membawa tuah dan jika perniagaan itu di warisi dan dikembangkan secara meluas, pasti empunya nama mengukir sejarah tersendiri.

Nama Gloria Jean, wanita dari Chicago Amerika Syarikat antara contoh terdekat cukup besar dan sinonim dengan produk berasakan kopi sejak mula menceburikan diri pada 1979 dalam perniagaan berasaskan kopi. Wanita itu kini mencipta nama di 35 buah negara seluruh dunia apabila namanya digunakan sebagai master francais bagi jenama Gloria Jean Cofee bagi Australia.

Menyedari potensi kopi yang kini pesat membangun, jenama itu dibawa masuk ke Malaysia menerusi pemegang francais dari Australia.

Gloria Jean Cofee Malaysia pula bertindak sebagai master francais bagi semua urusniaga dalam negara dan Brunei bermula Disember 2006. Jenama itu diletakkan di bawah Pengurusan Wonderful Lifestyle Sdn Bhd, iaitu anak syarikat Malaysia International Franchise Sdn Bhd (MyFranchise).

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Fauzi Awang berkata, setakat ini produk itu mempunyai 13 cawangan dan merancang membuka 10 lagi pada 2011.

“Produk itu sudah mempunyai keunikan yang tersendiri, lagipun jenama kami mempunyai penggemar yang tersendiri, jadi agak senang untuk kami menambat hati pengguna,”katanya ketika di temuramah Sinar Harian.

Menurutnya, perkara itu dapat dibuktikan apabila jualan keseluruhan 2009, mencecah RM5 juta dan beliau yakin tahun ini bakal menghasilkan sekurang-kurangnya RM7 juta.

“Cawangan kami yang paling banyak menghasilkan jualan adalah KL Sentral dengan purata jumlah sebanyak RM2,000 hingga RM3,000 sehari.

Katanya, konsep keusahawanan yang diterapkan mampu mengukuhkan lagi pertumbuhan syarikat sekaligus mengukuhkan pasaran dalam negara.

“Penguasaan pasaran kami masih kecil dan dari segi kedudukan kami berada di tempat ke tiga,”katanya.

Tambah beliau, langkah pengembangan agresif dengan membentuk lebih banyak cawangan terutama di kawasan Johor, Pulau Pinang, Kuching, Miri dan Kota Kinabalu akan giat dilakukan bermula tahun depan.

Menurut Fauzi, medan pemasaran Gloria Jean yang berkonsepkan francais telah memudahkan usaha pengembangan itu.

“Individu yang berminat akan dibantu dari segi kewangan oleh Perbadanan Nasional Berhad (PNS) yang menyumbang 70 peratus kepada modal bersama latihan bagi melatih mereka agar mahir dalam urusniaga,”katanya.

Katanya modal pelaburan yang diperlukan bagi individu yang berhasrat untuk membuka stor penuh adalah RM500,000 hingga RM700,000.

Bagaimanapun, bagi yang mempunyai modal kurang daripada jumlah itu, mereka masih boleh mengusahakan kios yang memerlukan modal bermula RM300,000 hingga RM500,000 manakala Cart pula dalam lingkungan RM150,000 hingga RM350,000.

“Setakat ini kami mempunyai dua konsep stor penuh yang terletak di Plaza Angsana, Johor Baharu dan Tecso Kepong Village, Kepong,”katanya.

Katanya, lokasi sasaran kini tertumpu pada kawasan berdekatan dengan pejabat, kawasan bandar dan tempat tumpuan warga asing.

“Kami juga menyediakan perkhidmatan penghantaran terus ke pejabat dan kelompok sasaran kami adalah golongan muda dan sederhana yang mencari kelainan dalam membuat perbincangan dan gaya hidup santai,”katanya.

Beliau berkata, secara purata, pelanggan Goria Jean Coffee terdiri daripada pelanggan setia dan golongan itu mewakli 70 peratus daripada jumlah kunjungan pelanggan setiap hari.

“Kewujudan 917 cawangan di 35 negara seluruh dunia menunjukkan jenama kami diyakini, dan keistimewaanya tersebar dengan mudah,”katanya.

Fauzi berkata, memandangkan konsep perluasaan cawangan dilakukan secara francais jadi segala pengurusan bagi setiap cawangan adalah sama. Bagaimanapun, bagi menarik masyarakat setempat, makanan tempatan juga disediakan bagi memenuhi selera tempatan.

“Standard menu masih lagi sama dengan Australia dengan 15 pilihan kopi bersama 20 makanan sampingan,”katanya.

Katanya, setiap cawangan diuruskan oleh enam pekerja dan mereka akan dilatih dua minggu sebelum memulakan tugasan.

Gloria Jean yang juga pemegang lesen francais bagi Brunei akan meneruskan usaha pengembangan agresifnya mencipta nama di negara itu.

“Pasaran Brunei adalah sasaran utama kami di samping meneruskan penubuhan cawangan dalam negara,”katanya yang masih dalam perbincangan.

Selain fokus terhadap usaha pengembangan, Fauzi berkata Gloria Jean Cofee juga bercita-cita untuk merakyatkan kopi bersama masyarakat.

Menurutnya, tanggapan bahawa kopi adalah hanya untuk sesetengah golongan dan kurang diminati adalah salah. Ini kerana corak atau hidangan kopi sekarang telah berubah dan persekitaran banyak membantu menyebarkan keistimewaan.

“Saya ingin mengajak orang ramai supaya jangan takut untuk mencuba kopi, seperti mana minuman lain, kopi juga ada khasiatnya, lagipun hidangan kami adalah berasakan kopi asli,”katanya.

INFO:

· Gloria Jean Coffee, diinpirasi daripada nama seorang wanita dari Chicago Amerika Syarikat pada 1979

· Pada 1995, Gloria Jean Cofee Australia mendapat hak sebagai master francais bagi Australia.

· Disember 2006, Wonderful Lifestyle dari Malaysia mendapat kebenaran sebagai Master Francais bagi Malaysia dan Brunei

· Gloria Jean coffee Malaysia kini mempunyai 13 cawangan dan merancang membuka 10 lagi pada 2011.

· Pengembangan itu juga akan melibatkan pembukaan cawangan di Brunei dan kawasan yang bermajoriti penduduk asing

· Pembukaan sesebuah cawangan memerluakan modal antara RM300,000 hingga RM750,000 meliputi konsep stor penuh, kios dan cart.

· Jenama Gloria Jean coffee wujud dan berkembang meliputi 917 cawangan di 35 negara

· Di Malaysia antara lokasi cawangan itu adalah Plaza Sentral, The Curve, Dataran Maybank, Bukit Bintang Plaza,, Mid Valley, Plaza Angsana, Johor Bharu, Mount Kiara Bursa Saham Malaysia, dan Menara Kenanga.

· Cawangan yang paling banyak menghasilkan jualan adalah KL Sentral dengan purata jumlah sebanyak RM2,000 hingga RM3,000 sehari.

· Jualan keseluruhan Gloria Jean Coffee 2009, mencecah RM5 juta dan optimis tahun ini bakal menghasilkan jualan sekurang-kurangnya RM7 juta.

Masakan berasaskan sup dikomersilkan

Ani Sup Utara terus menempa nama dalam dan luar negara

Menggunakan motto ‘Ingat Sup Ingat Ani Sup Utara’, rangkaian restoran Ani Sup Utara mencipta nama dengan menonjolkan masakan berasakan sup sebagai kekuatan utama.

Keunikan yang tersendiri itu ternyata mendapat sambutan hangat dengan purata pesanan antara 700 hingga 800 mangkuk sehari bagi satu-satu cawangan.

“Sup kami mempunyai kelainan kerana berdasarkan kajian yang dilakukan Consolidated Laboratory (M) Sdn Bhd, keputusan menunjukkan kandungan lemak dalam pati sup adalah kosong peratus, tambahan pula adunan rempah ratus itu dicipta sendiri oleh isteri saya, Rohani Abu,”kata pengasas, pemilik dan merangkap juga Pengarahnya, Hasanuddin Ibrahim ketika temubual Sinar Harian di Wisma Ani Sup Utara di Shah Alam.

Bercerita tentang sejarah penubuhan, beliau berkata, Restoran Ani Sup Utara memulakan operasi yang pertama di Plaza Alam Sentral, Shah Alam pada 1 Julai 2003 menggunakan modal simpanan berjumlah RM250.

Pada awalnya, beliau tidak berhasrat untuk menambah cawangan tetapi melihat penerimaan yang memberangsangkan, pada awal 2004, cawangan kedua yang terletak di Seksyen 9, Shah Alam dibuka.

“Pada awal-awal dulu hasrat utama saya bukan kepada penambahan cawangan tetapi lebih kepada wawasan untuk membina rangkaian restoran makanan Melayu yang terulung di Malaysia, namun berkat usaha semua pihak, akhirnya perniagaan itu membentuk rangkaian tersendiri,”katanya.

Tambah beliau, sepanjang tempoh satu hingga dua bulan pertama operasi, restoran itu tidak mempunyai nama, tetapi setelah ramai yang bertanya, akhirnya syarikat memutuskan untuk menggunakan singkatan kepada nama isterinya sebagai nama kedai.

Sebagai pengenalan, Ani Sup Utara diuruskan oleh syarikat Little Cash (M) Sdn Bhd yang didaftarkan di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) pada 13 Jun 2005. Bermula dengan hanya sebuah pejabat dan dapur kecil di restoran, kini Little Cash
(M) Sdn Bhd mempunyai sebuah pejabat urusan dan dapur pusat yang berasingan daripada restoran yang terletak di TTDI Jaya, Shah Alam.

Beliau berkata, dalam mengembangkan perniagaan itu, syarikat itu juga mempunyai misi dan visi yang ingin berperanan menjadi syarikat terbaik di dunia dalam industri makanan, minuman dan teknologi berteraskan halal.

“Kami ingin mengekalkan status suci, bersih dan halal, di samping menjadi pemacu utama dalam inovasi perniagaan asas sup bumiputera di Malaysia menerusi cabang restoran dan produk runcit,”katanya.

Hasanuddin berkata, setakat ini rangkaian restoran itu mempunyai 34 cawangan dan kebanyakkannya tertumpu di kawasan Lembah Klang.

Katanya, secara purata, cawangan itu mempunyai penambahan sekurangnya satu hingga dua cawangan dalam tempoh setahun.

“Cawangan kami berkembang pesat bermula pada 2008 yang berjaya membuka empat cawangan, dan seterusnya pada 2009 sebanyak 16 cawangan manakala sehingga Julai 2010, lapan cawangan dibuka,”katanya.

Menurutnya, sebelum akhir tahun ini, syarikat menyasarkan untuk membuka sekurang-kurangnya 16 cawangan dan bakal memilih kawasan berhampiran pejabat kerajaan mahupun swasta sebagai lokasi utama.

Katanya, hasrat itu bukan suatu yang mustahil kerana saban hari, restoran itu menerima antara 600 hingga 700 pelanggan tetap bersama set hidangan lengkap nasi sup sebagai pesanan yang paling mendapat sambutan di samping 20 menu lain.

Beliau berkata, kira-kira sembilan cawangan diuruskan sendiri manakala 25 lagi menerusi francais, apabila syarikat itu mengambil keputusan mengangotai keahlian persatuan francais Malaysia (MFA) pada 18 September 2008.

Tambah beliau, sistem francais yang diperkenalkan ternyata mendapat sambutan dan sebelum akhir 2013, syarikat menyasarkan untuk membuka sekurangnya 100 cawangan di seluruh Malaysia.

“Peluang francais yang kami tawarkan kini mendapat sambutan daripada usahawan Sabah dan Sarawak serta negara jiran seperti Thailand, Brunei, Indonesia, dan Vietnam,”katanya yang juga sedang mencuba meneroka pasaran China.

Tambahnya juga, syarikat dijangka akan melabur RM2 juta dalam perancangan menjadi master francais di Jakarta dan Australia yang bakal direalisasikan sebelum hujung tahun ini.

Hasanuddin berkata, bagi individu yang berminat untuk menjadi salah seorang daripada francaisi Ani Sup Utara, pelaburan yang diperlukan bermula daripada RM340,000 hingga RM480,000 bergantung pada lokasi dan keluasan restoran tersebut.

“Pada kebiasaannya, kami mengenakan RM35,000 sebagai bayaran untuk menjadi francaisi dan terikat dengan kontak selama lima tahun,”katanBeliau berkata, bagi memastikan struktur sistem francaisi berjalan dengan lebih mantap, syarikat menawarkan latihan selama sebulan dan pengambilannya dihadkan kepada 10 orang bagi setiap latihan.

Selain bertindak sebagai ‘Master Francaisor’, Ani Sup Utara juga menjalankan perniagaan sebagai ‘Master Anchor’ dalam rangkaian restoran Ani Sup Utara yang bertindak untuk memproses dan mengedar barang niaga kepada semua restoran.


Hasanuddin berkata, sebagai perancangan jangka panjang, syarikat juga dalam proses untuk mengeluarkan produk sup dalam tin dan paket untuk pasaran runcit Malaysia dan antarabangsa.

Katanya, penerokaan bidang baru itu nanti diharapkan bukan sahaja mengukuhkan lagi penguasaan pasaran sup tetapi terus menjadi buah mulut sebagai restoran yang mertabatkan sup dalam dan luar negara.

INFO:

· Restoran Ani Sup Utara memulakan operasi pada 01 Julai 2003 di Plaza Alam Sentral, Shah Alam, Selangor

· Hasanuddin Ibrahim dan Rohani binti Abu adalah tulang belakang dan pengasas kepada perniagaan itu

· Pada awalnya tidak bercadang untuk menambah cawangan restoran tetapi melihat kepada penerimaan pelanggan yang terlalu hebat, Hasanuddin akhirnya menambah cawangan kedua.

· Pada awal 2004, cawangan kedua yang terletak di Seksyen 9, Shah Alam dibuka dan menanam wawasan untuk membina satu rangkaian restoran melayu yang terbesar di Malaysia.

· Little Cash (M) Sdn Bhd adalah syarikat yang menguruskan rangkaian restoran Anis Sup Utara dan menyasarkan untuk membuka sekurang-kurangnya 100 cawangan di seluruh Malaysia menjelang 2013.

· Selain terkenal dalam negara, restoran itu bakal meneroka pasaran negara jiran, Australia dan China tidak lama lagi.