Munchy’s giat cipta nama

Lebih banyak pasaran luar Negara akan diteroka

Pasti ramai yang sedia maklum tentang penyebaran pesanan ringkas (SMS) pada awal bulan ini yang mengatakan salah sebuah pengeluar biskut terkenal keluaran tempatan iaitu Munchy telah mencampurkan bahan tidak halal semasa memproses biskut. Ternyata penyebaran SMS itu sama sekali tidak benar dan perkara itu dijelaskan secara terperinci oleh Ketua Pegawai Eksekutifnya, Tan Chuan Kok sebagai palsu.

Menurutnya, semua produk keluaran Munchy mengikut peraturan dan mendapat status halal menerusi sijil dan sentiasa berada di bawah pemantauan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

“Pengesahan sijil halal kami sentiasa di pantau dan semua produk kami mempunyai sijil halal yang diiktiraf Jakim, dengan tempoh sah sehingga 31 Julai 2013,”katanya sebagai maklum balas terhadap tomohan itu.

Penubuhan Munchy

Bercerita tentang penubuhan Munchy Tan berkata, perniagaan itu dibina sebagai perusahaan keluarga bermula pada 1991 di Batu Pahat Johor. Pada awal perniagaan, perusahaan itu dibangunkan menggunakan mesin pembuatan wafer batang terpakai dengan harga RM80,000.

Pada 1993, produk pertama iaitu wafer yang dinamakan Yosss dikeluarkan. Bertitik tolak daripada itu, jenama Munchy semakin berkembang dan mendominasi pasaran biskut negara. Kini bagi memudahkan urusan pemasaran dua entiti baru diwujudkan iaitu Munchy Food Industries Sdn Bhd (MFI) dan MunchWorld Marketing Sdn Bhd (MW)sebagai cabang pemasaran jenama.

“Pada awal pembabitan dahulu, aliran jualan kami agak perlahan. Kami hanya berjaya meraih jualan sebanyak RM3 juta dan dengan sejumlah wang itulah kami agihkan untuk tiga bahagian seperti pemasaran, kewangan dan sumber manusia, jadi perjalanan urusniaaga agak mencabar pada waktu itu,”katanya.

Menurutnya, selepas lima tahun membangun, akhirnya urusniaga Munchy berada pada landasan yang baik.

“Perniagaan yang hanya diusahakan secara berskala kecil itu akhirnya mula berorentasi sebagai perusahaan yang lebih besar dan kini mencul sebagai jenama nombor satu keluaran Malaysia,”katanya.

Katanya, kilang pembuatan di Batu Pahat ketika ini mempunyai enam bidang kerja utama; dua untuk penghasilan wafer manakala empat untuk biskut di samping tujuh unit mesin wafer jenis batang. Setiap bulan sebanyak 4,000 tan produk dikeluarkan.

70 jenis rangkaian produk dipasarkan

Tan berkata, setakat ini Munchy telah mengeluarkan 70 jenis rangkaian produk yang terdiri daripada biskut, wafer, dan biskut kering bersama lima jenama seperti Muzic (wafer), Lexus (biskut jenis premium sandwich) Krunch (kesihatan), Captain Munch (rangkaian biskut untuk kanak-kanak) dan Munchy’s.

Katanya, pasaran utama bagi Munchy ketika ini adalah Asia Tenggara selain telah mencipta nama di 60 negara seperti Hong Kong, Taiwan, Japan, Singapura, Negara Timur Tengah, dan Amerika Syarikat.

Asia Tenggara pasaran yang berprospek cerah

“Pada masa akan datang, kami ramalkan Asia Tenggra akan kekal sebagai pasaran terbesar selepas wujudnya perjanjian bebas perdagangan yang diamalkan oleh rantau ini”katanya.

Katanya, sejajar dengan usaha itu, sekurang-kurangnya sebuah pejabat akan dibuka di negara berkenaan sebagai memudahkan usaha pengembagan walaupun proses jualan kini diedarkan menerusi agen dan pengedar.

Pada sebelum ini syarikat telah membuka pejabat di Singapura, Thailand, Indonesia, dan Vietnam.

“Walaupun telah meneroka pasaran luar, jualan di peringkat domestik masih menguasai pasaran dan menyumbang 20 hingga 30 peratus kepada perolehan tahunan, manakala selebihnya dijana oleh eksport yang sebahagian besarnya dicapai melalui Jepun, Singapura, Indonesia dan lain-lain.

Bakal buka kilang pembuatan di China

Beliau berkata Munchy juga bakal mengeluarkan produk menerusi pembukaan kilang pembuatan di China tidak lama lagi.

“Pembukaan kilang pembuatan di sana akan membantu dari segi pemasaran kerana seperti yang diketahui China mempunyai pasaran yang besar, jika negara itu berjaya diterokai sepenuhnya maka tidak mustahil Munchy akan muncul sebagai nama besar di dunia seperti yang kami impikan,”katanya.


Comments

  1. boleh saya tahu, kisah munchy yg ni dipetik dari mana ye..saya sedang menyiapkan tugasan pemasaran..perlu ada sumber reference mungkin dari akhbar?etc

    ReplyDelete

Post a Comment

thnks for your comment...

Popular posts from this blog

Azmy fokus pasaran domestik

Piza makanan pilihan sedunia