Monday, April 26, 2010

Jambatan kedua Pulau Pinang kini dibina


Projek yang membabitkan RM4.5 bilion itu dijangka mengurangkan 20 peratus kesesakan lalulintas


Jambatan kedua Sdn Bhd, syarikat yang bertanggungjawab menjayakan projek pembinaan jambatan kedua Pulau Pinang menjangkakan jambatan kedua akan mengurangkan 20 peratus kesesakan aliran trafik di jambatan pertama.

Pengarah Urusannya, Datuk Prof Ir Dr Ismail Mohamed Taib berkata, jambatan itu akan menjadi alternatif dalam mengurangkan kesesakan yang menghubungkan Batu Maung di Pulau dan Batu Kawan di tanah besar.


Menurutnya, jambatan itu kini 24 peratus dalam pembinaan adalah terpanjang di Asia Tenggara dan akan dibuka secara rasmi untuk laluan pada November 2013.


“Projek itu membabitkan RM4.5 bilion kos pembinaan menerusi pembiayaan dan kerjasama Bank import eksport China (Exim), Kumpulan Wang Persaraan Diperbadankan (KWAP) dan Bank Pembangunan Malaysia Berhad,”katanya selepas menandatagani kontrak perjanjian bersama Chec Construction (M) Sdn Bhd dan UEM Builders Berhad di Kuala Lumpur, semalam.


Hadir sama, Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr Awang Adek Hussin, Pengerusi Jambatan Kedua Sdn Bhd, Tan Sri Dr Sulaiman Mahbob, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan UEM, Datuk Izzaddin Idris dan Timbalan Presiden CHEC, Chen Zhong.


Katanya, pembinaan jambatan sepanjang 23.6 kilometer itu adalah signifikan kepada rancangan Malaysia ke Sembilan yang turut menyediakan 2000 peluang pekerjaan kepada masyarakat setempat.




“Projek mega itu juga akan mambangunkan beberapa kawasan negeri terdekat seperti Bayan Lepas, Kulim, dan Bertam,”katanya.


Ismail berkata, pembinaan itu juga turut menyalurkan kepakaran terutama dalam bidang kejuteraan bangunan dan pembinaan jambatan yang mampu meningkatkan kepakaran tenaga mahir negara.


Jambatan Kedua Sdn Bhd adalah syarikat yang dikorporatkan di bawah Kementerian Kewangan juga bertindak sebagai konsesi selama 45 tahun termasuk masa pembinaaan.




1 comment:

  1. SO BEAUTIFUL !!!!!!!!!!!!!!!! >_<.........

    ReplyDelete

thnks for your comment...