Thursday, April 22, 2010

Untung Nestle meningkat Q1 2010

Untung Nestle meningkat pada suku pertama 2010

Nestle (Malaysia) Berhad akan menjadikan Malaysia sebagai pusat pengeluaran produk halal untuk dieksport ke lebih 50 negara tahun ini.


Pengarah Urusannya, Peter R. Vogt berkata, dengan adanya status halal, pengguna akan lebih yakin dengan produk, dan kesempatan itu akan digunakan untuk meneroka negara yang bermajoriti penduduk Islam.



“Kami yakin status halal akan meningkatkan kapasiti pengeluaran domestik dan eksport,”katanya selepas menghadiri mesyuarat tahunan ke 26 di Petaling Jaya, semalam.


Menurutnya, Nestle sentiasa mengutamakan kepuasan pengguna, dan atas dorongan tersebut, prestasi kewangan syarikat kekal kukuh bagi suku pertama 2010.


Vogt berkata, bagi suku pertama yang berakhir 31 Mac 2010, Nestle telah mencatatkan untung sebelum cukai tinggi dengan kadar RM170.617 juta, berbanding RM130.404 juta sebelumnya.


Katanya, kadar perolehan juga meningkat kepada RM1,020 juta mewakili 3.7 peratus pertumbuhan berbanding tempoh yang sama 2009.


“Dengan pertumbuhan itu, prestasi jualan juga meningkat kepada 7.3 peratus, dan itu adalah permulaan yang baik bagi tahun ini,”katanya.


Usaha bersepadu Nestle menerusi kempen pemasaran taktikal telah merangsang 6.2 peratus jualan domestik dengan peningkatan 0.7 peratus berbanding tempoh yang sama tahun lalu.


“Sektor eksport telah membentuk 23 peratus dari jumlah jualan yang menyumbang pertumbuhan dua digit ke atas perolehan,”katanya.


Beliau berkata, pertumbuhan itu banyak disumbangkan oleh jualan produk Nescafe dan krimer bukan tenusu.


No comments:

Post a Comment

thnks for your comment...