Friday, June 18, 2010

Butik Mama sasar jualan sehingga RM300,000 tahun ini

Butik Mama pelawa orang ramai menjadi stokis dan pengedar untuk meluaskan rangkaian pemasaran


Sejarah

Mengutamakan kehendak pelanggan dengan rekaan terkini fesyen wanita kontemporari, pemilik Butik Mama, Nor Ainna Ibrahim dibantu suaminya, Azman Mohd Salleh melangkah setapak lagi dengan mendirikan sebuah cawangan dalam mengembangkan perniagaan yang diusahakan secara talian (online) sebelum ini.




“Saya mengusahakan perniagaan ini bermula 2007, secara talian dan bertambah yakin apabila jualan berganda setiap bulan,”kata Ainna selaku Pengarah kepada syarikat Mama Secret Industry.


Katanya, perniagaan secara talian senang dan mudah kerana tidak memerlukan modal dan kos yang banyak.


Menurutnya, beliau menggunakan RM300 sebagai modal permulaan dan bertambah sehingga RM40,000 untuk membuka premis.


“Saya boleh buka premis ni pun sebab sokongan dan permintaan yang tinggi di kalangan pelanggan yang ingin melihat kemajuan dan kemampuan jenama Ainna bersaing dengan jenama lain setelah popular di pasarkan melalui talian,”katanya.


Beliau berkata, setakat ini, jenama Ainna mempunyai stokis di seluruh negeri dan pasarannya meluas sehingga merentasi Brunei, Singapura, Australia Dubai dan United Kingdom.


Sejajar usaha mengembangkan perniagaan, Ainna berkata, beliau kini menawarkan peluang niaga kepada mereka yang berminat.


“Mereka yang berminat untuk menjadi stokis memerlukan modal RM 2,250 untuk 50 helai baju berserta RM3,000 untuk 100 helai tudung.


“Bagi yang berminat ingin menjadi pengedar pula, RM699 diperlukan untuk menjual 12 helai baju dan 20 helai tudung,”katanya ketika ditemu bual sinar harian di pejabatnya di Seksyen 7, Bandar Baru Bangi.


Ainna berkata, stokis akan menikmati 35 peratus keuntungan manakala pengedar akan menikmati 50 peratus keuntungan.


Jualan

Menurutnya, Butik Mama mempunyai dua produk utama iaitu Scarves Ainna’s yang memfokuskan untuk jualan tudung manakala Apparels Bussaina dikhaskan menjual pakaian seperti jubah, maxi dan blaus wanita.



Bercerita mengenai jualan, Ainna berkata, setiap bulan dianggarkan sebanyak 400 hingga 500 helai tudung dijual.


“Jualan tudung sahaja mencecah RM3,000 hingga RM4,000 sebulan dan kami tawarkan dengan harga yang berpatutan sesuai untuk semua golongan lebih-lebih lagi golongan pertengahan,”kata Ainna.


Menurutnya, antara koleksi terbaru yang dijangka mendapat sambutan adalah tudung Maisarah dan tudung Murni yang dijual antara RM79 hingga RM99 dengan pelbagai corak, warna dan rekaan terkini.


Ainna berkata, sepanjang 2009, jualan keseluruhan dianggarkan mencecah RM100,000 dan tahun ini beliau menjangkakan jumlah itu akan meningkat RM300,000 ekoran jualan bulanan yang memberangsangkan sehingga mencecah RM80,000 sebulan.



Bagi memastikan jualan terus stabil, Ainna juga turut memperuntukkan RM30,000 hingga RM40,000 dalam satu-satu masa untuk tujuan promosi dan pengiklanan.


Katanya, kedua-dua aspek itu saling membantu dan telah memperkenalkan jenama Ainna terus dikenali sama ada oleh generasi muda mahupun yang berusia.


“Rekaan kami terutamanya maxi, sesuai untuk semua peringkat umur dan inilah gaya terkini yang menjadikan seseorang itu tampak sopan, anggun dan bergaya,”katanya.



Perancangan masa depan

Melihat perkembangan jualan yang meningkat, Ainna berkata, beliau mempunyai rancangan dan hala tuju yang tersendiri dalam mengukuhkan lagi perniagaannya.


“Saya berazam untuk menjadi pusat sehenti pakaian Muslimah di negara ini dan berjaya membentuk keperibadian wanita agar menutup aurat dan bersopan ketika berfesyen,


“Berfesyen tidak salah asalkan kita pandai sesuaikan mengikut adat dan budaya kita, lagipun, menuntut aurat itu dituntut oleh agama kita,”katanya.




Menurutnya, saingan bukanlah halangan utama untuk jenama Ainna terus menempa nama.


Saya sedar, kini terdapat ratusan jenama dan koleksi di keluarkan tetapi jenama Ainna mempunyai keunikan dan ciri-ciri yang tersendiri, sehingga mampu menyaingi jenama sedia ada, semua produk di bawah jenama kami terutamanya tudung, tahan lasak sehingga boleh dicuci menggunakan mesin basuh,”katanya.


Sebagai langkah pengembangan, beliau kini sedang mencari peluang untuk menubuhkan francais kerana telah mendapat permintaan daripada pelanggan.


“Hasrat untuk menubuhkan cawangan secara francais itu sudah ada, tetapi bukan dalam masa terdekat, mungkin dalam satu atau dua tahun dari sekarang, "kata Ainna.


INFO :

  • Butik Mama adalah pengeluar jenama tudung Ainna’s Scarves dan himpunan koleksi muslimah seperti maxi labuh dan blaus di bawah jenama Busaaina Apprels
  • Diasaskan oleh Nor Ainna Ibrahim dan suaminya Azman Mohd Salleh sejak 2007 secara dalam talian(online)
  • Mempunyai rangkaian pengedar di setiap negeri di Malaysia dan pasaran luar seperti Brunei, Singapura, Australia, Dubai dan United Kingdom.
  • Membuka peluang perniagaan untuk menjadi stokis dan pengedar kepada yang berminat
  • Untuk maklumat lanjut sila layari http://www.butikmama2u.com / 012-3056727 atau kunjungi cawangannya di seksyen 7, Bandar Baru Bangi, Selangor.
  • Jenama Ainna juga popular menerusi Dutanya, Siti Murni Aziz yang sering menggayakannya ketika membaca berita di TV1.



1 comment:

  1. Salam mama.. Boleh pm sy. Di alamat email nain8185@gmail.com
    Berminat utk jadi stokis di kuala krai, kelantan.

    ReplyDelete

thnks for your comment...