Tuesday, August 16, 2011

Sedia perkhidmatan terbaik dengan jaminan


Domino’s komited tambat hati pelanggan, sedia baucher jika lewa

Jaminan penghantaran 30 minit dan jika lebih, dua pilihan diberi demi menjamin pesanan pelanggan tiba pada masa yang dijanjikan. Komitmen itu memberi gambaran jelas bahawa kaedah itu adalah satu langkah bersepadu yang diamalkan oleh Domino’s Pizza sebuah pengeluar piza terkemuka negara dalam mengukuhkan kedudukan demi menambat hati pelanggan.

Justeru, tidak hairan Domino’s Pizza mendapat gelaran sebagai pakar penghantaran piza nombor satu di dunia. Syarikat yang berpangkalan di Amerika Syarikat itu kini membangunkan Domino’s Pizza di lebih 65 pasaran antarabangsa dan mempunyai 9,000 cawangan di seluruh dunia.

“Inisiatif yang diperkenalkan membuatkan kami berbeza dengan pesaing dan itulah komitmen kami dalam memberi perkhidmatan terbaik kepada pelanggan,”kata Ketua Pegawai Operasi Dommal Food Services Sdn Bhd, Ba U Shan Ting pemegang francais utama yang menguruskan Domino’s Pizza di Malaysia.

Latar Belakang Domino’s di Malaysia
Domino’s Pizza di Malaysia diasaskan Tom Monaghan pada September 1997 dan kini mempunyai 63 cawangan.

“Fokus utama pengembangan kami adalah di Semenanjung Malaysia dan 11 cawangan baru akan dibuka tidak lama lagi selaras mewujudkan 70 cawangan secara keseluruhan sehingga hujung tahun ini,”katanya apabila cawangan terbaru dirancang dibuka di Batu Pahat, Johor.

Menurutnya tumpuan utama perniagaan adalah sekitar Lembah Klang kerana kawasan itu mempunyai permintaan tinggi tetapi beberapa kawasan ibu negeri lain juga diberi keutamaan dengan membuka masing-masing empat cawangan di Johor Baharu dan Pulau Pinang, tiga di Negeri Sembilan dan Ipoh manakala dua di Melaka.

Dari segi pelaburan pengembangan cawangan baru, beliau berkata pada kebiasaan, syarikat akan melabur RM500,000 untuk sesebuah cawangan baru.

Jenis perkhidmatan
Domino’s Pizza menyediakan tiga jenis perkhidmatan utama seperti membuat tempahan untuk hidangan terus di restoran, penghantaran dan pesanan dalam talian.

“Kaedah itu disediakan selari perubahan gaya hidup dan permintaan pelanggan yang mahu makanan kegemaran mereka diperoleh dengan cara yang mudah, dan cepat,”katanya.

Menu dan keistimewaan
Bagi memastikan kepelbagaian piza sentiasa mendapat sambutan, menu akan dipelbagaikan setiap tahun.

“Pelanggan yang memilih Domino’s sebagai hidangan mereka berpeluang memilih empat jenis kerak (crust) seperti Classic Hand tossed, rangup, keju berlapis dan New York crust, dengan keistimewaan ini ia menjadikan kami berbeza dengan piza sedia ada,”katanya.

Beliau berkata, sepanjang tahun ini Domino’s telah menambah bilangan piza premium dan memperkenalkan dua jenis ayam sebagai hidangan tambahan.

Menurutnya, Domino’s menyediakan tiga jaminan tersendiri ke atas pesanan pelangan. Pertama, jaminan 30 minit penghantaran dan jika terdapat kelewatan, pelanggan akan diberi baucher piza biasa secara percuma.

Bagi memberi kelainan, Domino’s juga akan memastikan piza yang dihantar adalah panas ke pintu anda, jika tidak, pelanggan boleh membuat penukaran dan wang akan dikembalikan.

Shan Tin berkata, jaminan 15 minit juga disediakan ke atas pesanan untuk dibawa pulang. Jika pelanggan tidak mendapat piza dalam tempoh itu baucher percuma peribadi boleh ditebus untuk pesanan bawa pulang seterusnya.

Apa yang lebih menarik, harga yang ditawarkan Domino’s adalah tetap, tidak ada caj tambahan dikenakan untuk penghantaran mahupun yang tersembunyi.

“Sebagai peneraju dalam perkhidamatan penghantaran kami begitu menitik beratkan soal masa dan nilai wang mereka untuk mendapatkan produk kami, jadi dengan menyediakan jaminan dan baucher percuma, pelanggan akan berpuas hati dengan layanan kami,”katanya.

Sasaran Jualan
Menerusi penambahan cawangan dan sambutan pelanggan setakat ini, Shan Tin berkata, syarikat optimis pertumbuhan jualan akan berganda tahun ini.

“Pada ketika ini jualan kami berada pada landasan yang sewajarnya dan semakin menghampiri sasaran, jadi dengan sokongan pelanggan semua itu tidak mustahil berlaku,”katanya.

Katanya, salah satu penyumbang utama ke atas pertumbuhan jualan adalah pengenalan beberapa produk baru dan ternyata semua menu berjaya memikat selera pelanggan.

“Kami menjanjikan pengalaman baru buat penggemar pizza selaras falsafah dan kesungguhan untuk menawakan produk kelas satu yang berkualiti dan memberi lebih penekanan terhadap penghantaran sajian ke pintu rumah pelanggan.

“Ia juga menunjukkan komitmen Domino’s untuk memperkenalkan rangkaian piza berkualiti baik daripada segi rasa malah ramuannya,”katanya.

Katanya, pesanan yang disediakan secara dalam talian juga membuktikan Domino’s telah mendahului pasaran. Penggunaan kaedah digital itu bukan sahaja disambut baik pelanggan tetapi menunjukkan pencapaian menggunakan platform alam maya meneroka pasaran yang lebih luas.


INFO :

• Domino’s Pizza mendapat gelaran sebagai pakar penghantaran piza nombor satu di dunia. Syarikat yang berpangkalan di Amerika Syarikat itu kini membangunkan Domino’s Pizza di lebih 65 pasaran antarabangsa dan mempunyai 9,000 cawangan di seluruh dunia.
• Dommal Food Services Sdn Bhd juga merupakan francaisi untuk rangkaian Domino’s Pizza di Singapura dan turut merancang menambah 11 cawangan baru di republik itu.
• Domino’s Pizza di Malaysia diasaskan Tom Monaghan pada September 1997 dan kini mempunyai 63 cawangan.
• Secara pecahan, 21 cawangan telah dibuka di Selangor, 26 di Kuala Lumpur, tiga di Negeri Sembilan, empat di Pulau Pinang, tiga di Ipoh, dua di Melaka, dan empat di Johor.
• Sasaran untuk membuka cawangan baru tahun ini akan mencecah 70 cawangan.
• Memberi jaminan keatas semua perkhidmatan dan jika berlaku kelewatan, baucher disediakan.






No comments:

Post a Comment

thnks for your comment...