Friday, July 22, 2011

Biskut kudapan ketika bersantai

Sebut sahaja biskut, pasti ramai yang mengenali dan biskut sebenarnya adalah sejenis kuih kering yang dibakar, biasanya leper, nipis, dan rangup dimakan. Biskut boleh dijadikan kudapan rangup yang menyelerakan pada bila-bila masa lebih-lebih lagi pada musim perayaan. Kehadiran biskut dengan pelbagai bentuk dan warna pasti memeriahkan suasana.

Jenis biskut pula boleh dibahagikan kepada moden dan tradisional. Biskut tradisional kebanyakkannya lebih popular dan dijual secara besar-besaran ketika musim perayaan dan hanya beberapa jenis seperi bahulu dikomersilkan, berlainan pula dengan biskut moden yang dikeluarkan dalam pelbagai jenama bersama khasiat yang tersendiri seperti biskut keluaran Kraft Food, Munchy’s, Julies, Hap Seng dan lain-lain.

Barisan jenama biskut moden seperti Oreo, Chipmore, Tiger, Jacob, Cream Craker Cap Pinpong, Julie’s, Munchy adalah barisan jenama popular yang sering menjadi pilihan ramai sekaligus mendominasi pasaran ketika ini.

Biskut moden lebih senang didapati dan selalunya dikeluarkan oleh syarikat-syarikat besar dan pasarannya bukan sahaja dalam malah ke luar negara.

Biskut tradisional sering dihidangkan ketika musim perayaan dan kebayakkan diusahakan bermusim oleh pengusaha kecil dan sederhana (PKS). Kini terdapat juga beberapa syarikat PKS mula memasarkan produk biskut buatan tempatan ke luar negara seperti biskut keluaran Noraini’s Cookies.

Biskut moden dan tradisional tidak jauh beza mahupun rasanya. Unsur-unsur seperti manis, berperisa, berkhasiat dan lazat adalah pendekatan penting yang digunakan untuk menawan hati pembeli. Biar apapun kandungan dan tahap kelazatannya, pasaran biskut memang berpotensi tinggi kerana makanan ini tergolong sebagai produk kegunaan seharian yang ada kalanya digunakan sesetengah orang sebagai diet menggantikan nasi sebagai rugi makanan harian.

Panduan memilih biskut berkhasiat

Biskut yang berkualiti mestilah mempunyai kandungan zat dan nutrisi yang baik. Salah satu aspek khasiat yang sering digunakan dalam menghasilkan biskut ialah oat.

Oat sering digunakan sebagai bahan tambahan dalam biskut kerana mengandungi lebih banyak kalsium, protein, magnesium, zat besi, zink, kuprum (copper), mangan (manganese), tiamin dan vitamin E berbanding makanan bijirin lain seperti gandum. Seperti buah-buahan dan sayur-sayuran, oat mengandungi fitokimia yang merupakan bahan kimia semula jadi dalam tumbuh-tumbuhan yang membantu menentang penyakit.

Oat secara khusus mengandungi banyak flavonoid dan antioksidan yang amat berkesan untuk membantu mencegah penyakit jantung.

Oat juga adalah makanan ideal untuk semua peringkat umur. mudah diterima sebagai makanan pepejal permulaan untuk bayi dan juga orang tua. Oat kerap digunakan dalam program membantu mangsa kebuluran kerana keupayaannya membekalkan khasiat pemakanan berkualiti secara tidak mahal.

Selain Oat, bijian juga adalah bahan penting yang sering digunakan sebagi ramuan utama dalam menghasilkan biskut. Bijian ialah tumbuhan seperti rumput yang menghasilkan biji-biji berkanji yang boleh dimakan. Ia boleh diproses sebagai sumber nutrien (karbohidrat, protein, vitamin, mineral dan serat). Makanan seperti gandum, beras, jagung dan barli dianggap sebagai bijirin. Bijirin ini berkarbohidrat tinggi dan boleh membekalkan tenaga kepada anda untuk menjalankan aktiviti setiap hari.

Biskut yang mengandungi bijirin berserta buah-buahan seperti anggur, dan bijiran penuh (wholemeal) seperti gandum mampu menurunkan kandungan gula darah dan kolesterol. Keju berfungsi untuk menambahkan unsur protein seterusnya menstabilkan kandungan gula dalam darah, melambatkan proses berasa lapar, dan sumber kalsium untuk tulang. Contoh biskut yang menggunakan kandungan ini adalah Jacob bijirin dan roti wholemeal.


Jenis biskut pilihan saya...
Cerita produk kita kali ini meninjau pandangan orang ramai tentang kreateria dan apakah faktor utama mereka membeli biskut dan bagaimana biskut mempengaruhi rutin seharian mereka.


1. Lenny Quek
Saya memang pengguna setia Danone sejak 20 tahun yang lalu. Bagi saya, aspek utama yang saya pilih adalah kerana khasiat dan ramuan yang digunakan terutama kurang gula bagi menghindar obesiti dan peningkatan berat badan. Saya sering menasihati ahli keluarga agar peka dengan jenis biskut terutama kanak-kanak agar mereka tidak terlalu terpengaruh dengan perisa seperti coklat yang boleh menggemukkan mereka.

2. Helena Sylvia
Berlainan pula dengan pendapat wanita ini. Waktu kerja dan kekangan masa yang sentiasa sibuk menjadikan beliau mengambil biskut sebagai makanan untuk mengisi perut saat kelaparan. Biskut kegemaran saya adalah berperisa coklat dan saya sangat sukakan Oreo. Makan Oreo boleh membuatkan saya gembira dan saya telah menikmati biskut ini sejak mula-mula Oreo diperkenalkan.

3. Khuzai Supar
Setiap kali membeli biskut, saya akan baca nutrisi dan kandungan seperti biskut Jacob yang sesuai dijadikan diet pemakanan saya. Saya juga suka biskut yang berperisa asli contohnya biskut tawar biasa yang sungguh enak dinikmati sewaktu minum dengan teh panas ketika waktu petang.

4. Nor Amiza Muhamad
Saya suka biskut yang jenis rangup dan berperisa seperti Oreo, Munchy dan Julie’s. Bagi saya biskut jenis ini boleh mengenyang dan boleh diikmati sebagai sarapan pagi, kudapan biasa dan waktu petang. Saya juga suka makan biskut Hup Seng Cream Creaker bersama susu pekat manis dan jem sebagai pelengkap hidangan.

5. Muhamad Zulfiqar Afif
Saya suka biskut yang bersandwich macam Oreo dan Munchy kerana rangup dan rasanya sedap. Sebenarnya saya tidak kisah sangat soal kandungan dan khasiat janji menepati citarasa saya yang sukakan coklat. Biskut bersandwich yang menggunakan jem nenas, stawberi juga sedap dimakan kerana mak saya sering beli ketika kami berkelah.

6. Nurul Fatin Inani Mustaffa
Saya menggemari semua jenis biskut terutama bercoklat dan berkrim yang kadangkala saya cicah bersama milo atau teh. Makan biskut dengan cara sebegini boleh cepat kenyang dan sebagai pelajar saya sering membeli biskut sebagai makanan ringan untuk menghilangkan mengantuk ketika mengulangkaji pelajaran. Boleh dikatakan Oreo dan biskut tawar biasa sering menjadi bekalan yang wajib saya beli setiap minggu sebagai bekalan ke asrama.

7. Anis Nur Afiqah Mohd Hassan
Semasa membeli biskut, saya akan pastikan kandungan dan berperisa kerana saya suka yang berperisa coklat. Biskut yang berperisa ini sangat sesuai dimakan pada setiap masa dan sesetengah jenama menggunakan coklat yang banyak sehingga ada kalanya saya rasa macam makan coklat.

No comments:

Post a Comment

thnks for your comment...