Tuesday, August 16, 2011

Serunding Gombak Di hasil guna resipi sendiri

Cipta nama di Lembah Klang seperti buatan Pantai Timur


Mukadimah
Ramai di kalangan kita mengenali apa itu serunding dan makanan tradisional itu dikatakan terkenal pada awalnya di bahagian Pantai Timur iaitu Kelantan. Setiap tahun, juadah itu menjadi makanan kesukaan ramai di kalangan masyarakat Melayu untuk dihidangkan kepada tetamu bersama ketupat, lemang dan nasi himpit.

Serunding yang biasa dijual adalah jenis daging, ikan, ayam, dan udang. Namun begitu, serunding daging masih menjadi pilihan ramai kerana rasanya yang lebih enak berbanding yang lain. Serunding adalah sejenis masakan yang dibuat menggunakan rempah dan dimasak sehingga kering, agar tahan lama. Ia memerlukan penjagaan yang rapi daripada segi pengacauan tanpa henti hingga betul-betul kering bagi menjamin jangka hayat yang lebih lama.

Masyarakat di Kelantan muncul sebagai komuniti yang banyak mengusahakan makanan ini. Namun sejak kebelakangan, resipi itu mula bertukar tangan dan beberapa perusahaan di luar Kuala Lumpur telah menunjukkan minat menghasilkan makanan ini untuk dipasarkan secara besar-besaran.

Bukti yang paling nyata mereka yang menggemari serunding tidak perlu bersusah payah merantau ke negeri Che Siti Wan Kembang semata-mata untuk membeli serunding. Makanan itu kini boleh diperoleh di Kuala Lumpur dan salah satu syarikat yang mengeluarkannya adalah Nur Ilham Industries Trading menggunakan jenama Serunding Gombak.

Perusahaan itu diusahakan secara perniagaan keluarga oleh Zaharah Rashid dan pasangannya, Mahbob Jonit serta anak-anak.

Perniagaan secara kecil-kecilan
Sebagai memulakan bicara tentang perusahaan menjual serunding, Zaharah berkata, semuanya bermula sejak 30 tahun lepas dan pada waktu itu beliau dan suami berniaga menjual air di sekitar Kompleks Munshi, Kuala Lumpur.

“Saya memulakan perusahaan ini dengan berniaga secara kecil-kecilan, menu seperti air, rojak buah, dan mee rebus, namun setelah mula berkembang, kami menambah menu masakan dengan menjual serunding,”katanya.

Cipta resipi sendiri
Menurutnya, beliau mendapat idea untuk mula mengusahakan serunding secara komersial setelah menikmati makanan itu yang dibeli di Kelantan.

“Apabila pertama kali mencuba, saya terus tertarik dengan makanan ini, tetapi mungkin kerana persekitaran dan budaya orang Kelantan, rasanya manis, jadi saya cuba mengubahsuai mengikut resipi sendiri,”katanya.

Modal kecil, hasil ikut permintaan
Beliau berkata, pada kebiasaan, RM4,000 modal digunakan untuk membuat serunding. Tiga jenis serunding yang dihasilkan adalah daging, ayam, dan ikan. Pengeluaran akan dihasilkan setiap dua hari dan 100 kilogram (kg) untuk setiap pengeluaran.

“Kami melakukan pengeluaran setiap dua hari mengikut keadaan stok, jika jumlah berkurangan, kami akan menambah lagipun kerja-kerja penghasilan ketika ini dipermudahkan dengan bantuan mesin,”katanya.

Menurutnya, proses penghasilan serunding untuk dijual pada bulan Ramadan biasanya bermula dua minggu sebelum kedatangan bulan puasa.

Guna bantuan mesin jimatkan masa pengeluaran
Meskipun menggunakan bantuan mesin, beberapa kaedah penghasilan lain masih dilakukan dengan tangan. Setiap mesin boleh memuatkan 60 kg daging dalam satu-satu masa.

Katanya, langkah itu penting bagi memastikan jangka hayat serunding yang dihasilkan tahan lama.

Zaharah berkata, perkara yang perlu diutamakan ketika memasak serunding adalah ketika proses memasak. Pada waktu itu, hendaklah pastikan serunding dikacau tanpa henti lebih kurang empat hingga lima jam dan betul-betul kering di bawah api yang sederhana besar.

Kaedah itu perlu diambil berat kerana bagi memastikan ia mampu bertahan lebih tiga bulan dan dalam keadaan baik walaupun selepas dibungkus dalam bekas kedap udara mahupun plastik.

“Kami sentiasa mengeluarkan dalam jumlah yang sederhana mengikut permintaan kerana bagi memastikan tahap kesegaran dan mengelak lebihan,”katanya yang giat menjual di bazar Ramadan Jalan Tuanku Abdul Rahman (TAR), Kuala Lumpur sepanjang Ramadan lalu.

Resipi pikat hati pelanggan luar
Resipi Zaharah ternyata menepati cita rasa ramai pihak kerana pelanggan yang datang bukan sahaja masyarakat kota sekitar Lembah Klang tetapi menjadi kesukaan Brunei, Singapura, Sabah dan Sarawak.

Katanya, serunding Gombak memberi kelainan daripada serunding yang sedia ada kerana mempunyai rasa yang seimbang di antara rasa masin, manis, dan pedas yang diadun bersama rempah yang sesuai.

“Resipi serunding saya agak istimewa berbanding Pantai Timur kerana saya mementingkan rasa yang pedas berserta rempah bagi membangkitkan aroma dan bau agar lebih menarik perhatian penggemar serunding,”katanya.

Resipi di pengaruh oleh negeri kelahiran
Menurut anak kelahiran Melaka ini, resipi itu sedikit sebanyak di pengaruh oleh masakan Melaka tetapi kualitinya masih kekal sebagai serunding yang kebanyakan dihasilkan masyarakat Kelantan.

Kini usia Serunding Gombak telah melewati 30 tahun, resipi yang dicipta ternyata berhasil dan sejajar dengan usaha mengembangkan perniagaan, beberapa produk lain juga turut dihasilkan.

Di samping menghasilkan serunding, saya juga menghasilkan dodol, sotong sira, rendang tok, dan dalam perancangan untuk menghasilkan popia sayur.

Pada ketika ini juga, Zaharah berkata, keluarga telah mencipta satu resipi baru sempena Ramadan lalu iaitu, kurma goreng.

“Idea membuat kurma goreng ini adalah datang dengan tidak sengaja, dan sepanjang Ramadan lalu, boleh dikatakan jualan produk sangat menggalakkan, masyarakat nampaknya suka mencuba makanan baru dan kaedah masakan juga mudah seperti menggoreng cempedak,”katanya.

Serunding ikan dan daging dijual dengan harga RM60 bagi 1kg, manakala ayam RM70.


Info:
Serunding kini bukan sahaja sesuai dimakan pada musim perayaan sahaja, malah boleh dijadikan snek yang boleh dimakan begitu sahaja serta bersama dengan roti sandwich.

Makanan itu dimasak menggunakan rempah tradisional, tanpa menggunakan pengawet mahupun bahan perasa tiruan. Serunding sememangnya selamat untuk diambil oleh semua lapisan golongan dan mempunyai khasiat tersendiri.

Bahan yang digunakan untuk membuat serunding mestilah daging tempatan atau import yang direbus kemudiannya dicarik halus, dicampurkan dengan ramuan seperti bawang putih, bawang besar, lada kering dan santan mengikut kemahiran masing-masing.

Semasa proses memasak dilakukan, pastikan serunding dikacau tanpa henti lebih kurang empat hingga lima jam dan betul-betul kering di bawah api yang sederhana besar bagi memastikan ia mampu bertahan lebih tiga bulan selepas dibungkus dalam bekas kedap udara.

Cara membuat serunding daging
1. Daging dipotong dadu satu atau dua inci dan direbus sehingga empuk
2. Setelah empuk, tos dan biarkan sejuk.
3. Siat daging rebus sehalus mungkin.
4. Semua bahan perencah dikisar sehingga halus.
5. Panaskan minyak masak dan tumiskan bahan perencah sehingga wangi.
6. Masukkan garam dan gula secukup rasa
7. Masukkan daging dan kacau sehingga kering.
8. Setelah betul-betul kering boleh diangkat dan sedia untuk dihidangkan.

1 comment:

  1. salam. saya nak tanya tn/pn, apa nama mesin untuk siatkan daging or ayam tu?..memang ada jual ke di kedai skrg ni, di mana?..sb ramai kata mesin untuk siat daging dan ayam belum ada lagi. tksh: zai johor

    ReplyDelete

thnks for your comment...